محمد محمد رضایی عضو کمیسیون علمی تربیتی شورای تخصصی حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: اتحادحوزه و دانشگاه در حقیقت اتحاد حوزه و دانشگاه با تعالیم قرآن و اهل بیت (ع) است.

اتحاد حوزه و دانشگاه ذیل علم اسلامی قابل تحقق است

به گزارش «قدس آنلاین» به نقل از مهر،  محمد محمد رضایی عضو کمیسیون علمی تربیتی شورای تخصصی حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی در گفتگویی در مورد اتحاد حوزه و دانشگاه گفت: در یک پژوهش نظری به بررسی ابعاد مختلف موضوع اتحاد حوزه و دانشگاه پرداخته ام و تلاش کرده ام تا با بررسی همه نظرات در این زمینه به شفافیت بحث کمک کنم.

وی ادامه داد: در این پژوهش ضمن بررسی الگوها و نظرات موجود، تفسیری از بیانات حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در موضوع اتحاد حوزه و دانشگاه ارائه شده است.

وی در تشریح ابعاد مختلف این پژوهش نیز افزود: علم، نهادی اجتماعی است که حوزه و دانشگاه دو نظام و دو عنصر اساسی آن در کشور ما هستند و درک ساز و کارهای پیشرفت علم در عرصه های مختلف و دستیابی به معرفت هایی برای تدارک راهکارهای این پیشرفت نیازمند درک ارتباط میان عناصر این نظام و نشان دادن سهم هریک در تولید علم و حرکت به سمت تعالی جامعه است.

این پژوهشگر علوم اجتماعی ادامه داد: ارائه نظریه در زمینه کیفیت و نحوه اتحاد حوزه و دانشگاه و ترسیم واضح از وضع مطلوب بی شک مهم ترین عامل این تعامل و همکاری بین نهادی است.

محمد رضایی با اشاره به اینکه جنبه های نوآوری این طرح را علاوه بر ارائه فرا تحلیل می توان در ارائه الگوی جدیدی برای  اتحاد و ترسیم شاخص های این اتحاد  در ابعاد مختلف بر شمرد، گفت: نتیجه پژوهش این است که حوزه و دانشگاه باید حول محور سومی اتحاد یابند و این محور در بخش شاخص های کلان و خرد وحدت قابل بررسی و ارایه است.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران افزود: این معیارهای اتحاد که همان معیارهای اسلامی شدن است می توانند در حوزه های مختلف اعم از استاد، دانشجو، متون درسی (روش تحقیق علمی)، نظام مدیریت و اجرا، فرهنگ حاکم بر محیط، جهت گیری ها، اهداف و غایات تربیتی و اخلاقی، حاکمیت ارزشها و...ارائه شود و اتحادحوزه و دانشگاه در حقیقت اتحاد حوزه و دانشگاه با تعالیم قرآن و اهل بیت (ع) است.

دکتر محمد رضایی ادامه داد: حوزه و دانشگاه، به عنوان دو نهاد علمی تأثیرگذار، بیشترین نقش را در ایجاد و تداوم انقلاب شکوهمند اسلامی ایران داشته اند و استعمارگران همواره در جهت راستای منافع خود، نهایت سعی و تبلیغات خود را به کار گرفته تا بذر کینه و عداوت را بین این دو نهاد بکارند.

 عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: دانشگاه های جدید که دستاورد تمدن مغرب زمین هستند بر اساس مبانی تجربی و مادی گرایانه و سکولاریستی شکل گرفته اند که بسیاری از متفکران علم گرا برآنند که آن را مخالف آموزه های وحیانی قرار دهند.

وی افزود: هر چند نظریه مکملیت در باب رابطه علم و دین و ایمان تا اندازه ای به واقعیت نزدیک است، اما اسلامی شدن علوم و دانشگاه ها، امری فراتر از مکملیت است  و به همین دلیل باورهای دینی باید به عمق نظریات علمی رسوخ کند و اگر دانشمندان علوم تجربی، آزمایشگاه طبیعت را به عنوان کتاب تکوین الهی بنگرند.

عضو کمیسیون علمی تربیتی شورای تخصصی حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: آنان که به اهمیت وحدت حوزه و دانشگاه پی برده، سعی کردند به عنوان پیش قراولان وحدت اولاً موانع آن را شناسایی و ثانیاً تا حد امکان در جهت رفع آن تلاش نمایند.

محمدرضائی گفت: در این پژوهش مطالب در قالب شش فصل از جمله تعریف حوزه و دانشگاه، عوامل بیرونی در جدایی حوزه از دانشگاه، عوامل داخلی در جدایی حوزه و دانشگاه، اتحاد حوزه و دانشگاه از دیدگاه حضرت امام خمینی(ره) و دیدگاه های مختف در باب نظریه ایشان، دیدگاه مقام معظم رهبری در باب اتحادحوزه و دانشگاه؛ دیدگاه حضرات آیات جوادی آملی و مصباح یزدی در باب اتحاد حوزه و دانشگاه، رویکردهای مختلف در باب اتحاد حوزه ودانشگاه و راهکارها و سیاست های نیل به اتحاد بحث و بررسی شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.